F-14 κατά MiG-25: Πόλεμος Ιράν-Ιράκ… άγρια μονομαχία “γιγάντων” στους αιθέρες

Η ιρακινή αεροπορία παρέλαβε, το 1980, 12 μαχητικά MiG-25P, 12 αναγνωριστικά MiG-25R και έξι εκπαιδευτικά MiG-25PU. Τα αεροσκάφη αυτά όμως ανήκαν σε εξαγωγικές εκδόσεις και ήταν κατώτερα των σοβιετικών. Το Ιράκ απαίτησε και κέρδισε την αναβάθμιση των αεροσκαφών.

Τα ιρακινά MiG-25 επιχείρησαν για πρώτη φορά πάνω από το Ιράν τον Μάιο του 1982. Ωστόσο υπάρχουν πηγές που αναφέρουν πως η πρώτη σύγκρουση των δύο τύπων και η πρώτη κατάρριψη MiG-25 σημειώθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 1980, πριν αρχίσει επίσημα ο πόλεμος.

Ακολούθησε μια σειρά πτήσεων βαθιά στην ιρανική ενδοχώρα που υποχρέωσε τους Ιρανούς να ρίξουν στη μάχη τα καλύτερα αεροσκάφη τους, τα F-14 Tomcat. Ωστόσο η αναχαίτιση των ταχύτατων MiG-25 δεν ήταν εύκολη. Το γεγονός δε ότι οι Ιρακινοί είχαν πληροφορίες από Ιρανούς αυτόμολους περί της ιρανικής αεράμυνας δεν βοηθούσε καθόλου.

Σταδιακά όμως οι Ιρανοί βρήκαν τους τρόπους.  Στις 16 Σεπτεμβρίου 1982 Ιρανός πιλότος Σαράμ Ροσταμί κατέρριψε ένα ιρακινό Foxbat στον Περσικό Κόλπο. Την 1η Δεκεμβρίου σημείωσε και δεύτερη επιτυχία. Καθώς περιπολούσε στον Περσικό ο επισμηναγός Ροσταμί ενημερώθηκε ότι προσέγγιζε εχθρικό αεροσκάφος σε ύψος 70.000 ποδών με ταχύτητα σχεδόν 2,5 Mach.

Επιταχύνοντας με τη χρήση του μετακαυστήρα και κερδίζοντας ύψος ο Ροσταμί έφτασε σε ύψος 40.000 ποδών. Όταν τα δύο αεροσκάφη βρισκόταν σε απόσταση 64 χλμ. το F-14 εκτόξευσε έναν πύραυλο AIM-54A Phoenix. Λίγες στιγμές μετά ο πύραυλος έπληξε το MiG-25 μετατρέποντάς το σε μια μπάλα φωτιάς.

Πιλότος του ιρακινού MiG-25R ήταν ο Αμπτουλάχ Φαράζ Μοχαμέτ ο οποίος και εξαϋλώθηκε μαζί με τα αεροσκάφος του. Στις 4 Δεκεμβρίου ο επισμηναγός Τουφανιάν καταδίωξε δύο ιρακινά MiG-25ΡD καταρρίπτοντας το ένα με πύραυλο ΑΙΜ-54. Πάντως το διάστημα Αυγούστου 1983 – Ιουλίου 1985 ήταν νεκρό όσον αφορά τις καταρρίψεις MiG-25 από F-14. Στις 3 Ιουλίου 1985 σημειώθηκε μια ακόμα κατάρριψη. Άλλη μια σημειώθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 1986.

Αργότερα οι Σοβιετικοί έδωσαν στο Ιράκ αεροσκάφη MiG-25BM «wild Wessel» – καταστολής αεράμυνας. Ένα από αυτά καταρρίφθηκε από F-14. Τον Νοέμβριο του 1987 δόθηκαν τέσσερα ακόμα. Τα αεροσκάφη συνόδευαν Σοβιετικοί σύμβουλοι και τεχνικοί, ενώ ήταν εξοπλισμένα με πυραύλους αντί-ραντάρ AS-11 «Kilter» και AS-12 «Karen» (Kh-58U και Kh-25MP αντίστοιχα).

Σκοπός των Σοβιετικών ήταν να δοκιμάσουν τα ηλεκτρονικά συστήματα αντιμέτρων των MiG-28ΒΜ έναντι των F-14 και την αποτελεσματικότητα των πυραύλων AS-11. Στις 8 και 9 Νοεμβρίου τα αεροσκάφη, πετώντας με Σοβιετικούς πιλότους, κατάφεραν να καταστρέψουν ιρανικά ραντάρ. Στην τρίτη τους αποστολή όμως, στις 11 Νοεμβρίου, ένα MiG-25BM υπέστη σοβαρές ζημιές από πύραυλο ΑΙΜ-54, ο οποίος βρήκε στόχο παρά τα ηλεκτρονικά σοβιετικά αντίμετρα.

Αν και η κεφαλή δεν εξερράγη ο πύραυλος επέπεσε στο αεροσκάφος, προκαλώντας τους σοβαρές ζημιές, υποχρεώνοντας τον χειριστή του να εκτελέσει αναγκαστική προσγείωση κατά την οποία το MiG-25ΒΜ καταστράφηκε ολοσχερώς. Υπό την πλήρη θέα των αμερικανικών δορυφόρων οι Σοβιετικοί ανέκτησαν το κουφάρι του MiG.

Τον Ιούλιο του 1988 οι Σοβιετικοί χρησιμοποίησαν και πάλι τα εν λόγω αεροσκάφη επιτυχώς, καταστρέφοντας ιρανική θέση ραντάρ. Πάντως ο μεγάλος φόβος και ο ακατανίκητος εχθρός ήταν το ραντάρ AWG-9 του F-14 το οποίο επιχείρησαν να εξουδετερώσουν με τα καλύτερα ηλεκτρονικά τους αντίμετρα Γάλλοι και Σοβιετικοί χωρίς όμως επιτυχία.

Το αυτό συνέβη με τον πύραυλο ΑΙΜ-54A Phoenix που αποδείχθηκε «ασυγκίνητος» από τα εχθρικά αντίμετρα. Στα τελευταία στάδια του πολέμου, καθώς οι Ιρακινοί εκτελούσαν μαζικές επιδρομές. Σε μια από αυτές χάθηκε ένα ακόμα MiG-25RB. Αλλά δύο χάθηκαν τον Μάρτιο του 1988.

Συνολικά, τουλάχιστον, 12 MiG-25 καταρρίφθηκαν από τα ιρανικά F-14 κατά τη διάρκεια του πολέμου. Τα MiG-25 πετούσαν, πολλές φορές, με Σοβιετικούς και Ανατολικογερμανούς πιλότους.