Ο Βούλγαρος Σαμουήλ και οι μεσαιωνικοί “Μακεδόνες” του “Ουράνιου Τόξου”

Ο Σαμουήλ υπήρξε τσάρος της Βουλγαρίας, ιδρυτής της πρώτης, λεγόμενης, βουλγαρικής αυτοκρατορίας και αντίπαλος του Βασιλείου Β’ Βουλγαροκτόνου. Ο Σαμουήλ ήταν στρατηγός του Βουλγαρικού Στρατού, στη εποχή του τσάρου Ρωμανού-Σημεώνος Α’ της Βουλγαρίας. 

Ο Σαμουήλ και οι τρεις αδερφοί του ήταν απόγονοι του κόμη Νικολάου, ενός Βούλγαρου αξιωματούχου, στην υπηρεσία του Βυζαντίου και για αυτό ονομάστηκαν Κομητόπουλοι – οι γιοί το κόμη. Τόπος καταγωγής τους ήταν δε η Σόφια, η σημερινή πρωτεύουσα της Βουλγαρίας.

Οι τέσσερις αδερφοί Κομητόπουλοι επαναστάτησαν κατά του Βυζαντίου και του υποστηριζόμενου από αυτό βασιλιά της Βουλγαρίας Ρωμανού Α’. Ωστόσο τα πράγματα δεν ήταν ευνοϊκά, αρχικά, για αυτούς. Η προσπάθειά τους να προσεταιρισθούν τους Βλάχους της δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου, αποδείχτηκε καταστροφική, καθώς οι Βλάχοι τους απέκρουσαν, σκοτώνοντας και τον μεγαλύτερο αδερφό Δαβίδ.

Ο δεύτερος αδερφός, ο Μωυσής, σκοτώθηκε πολιορκώντας τις Σέρρες. Τον Ααρών τον σκότωσε ο αδερφός του Σαμουήλ, γιατί ήθελε να ειρηνεύσει με το Βυζάντιο και ο ίδιος ανέλαβε τα ηνία της Βουλγαρίας. Η τύχη και του Σαμουήλ είναι γνωστή, καθώς ο μεγάλος Βυζαντινός αυτοκράτορας Βασίλειος Β’ τον σύντριψε στη μάχη του Κλειδίου, το 1014 και τελικά κατέλαβε τη Βουλγαρία. Ο δε Σαμουήλ πέθανε το 1018, μη έχοντας συνέλθει ποτέ από την ήττα στο Κλειδί.

Σημαντικό στοιχείο ήταν η τιτλοφόρηση του βασιλείου του Σαμουήλ, από τον ίδιο, «μακεδονική αυτοκρατορία». Την άποψη του μακαρίτη Σαμουήλ, υιοθέτησαν, φυσικά και οι «ιστορικοί» των Σκοπίων και τα εντός της Ελλάδος ενεργούμενα του γειτονικού κρατιδίου, προσθέτοντας μάλιστα και το «σλαβική», στον τίτλο του κράτους του Σαμουήλ.

Ωστόσο διαπρεπείς βυζαντινολόγοι, με πρώτο τον Ρώσο (σλαβικής καταγωγής) Γκεόργκι Οστρογκόρσκι, ή τον επίσης Ρώσο Νμίτρι Ομπολένσκι, αναφέρουν ότι τόσο ο Σαμουήλ όσο και το κράτος του ήταν καθαρά βουλγαρικό και έλαβε τον εν λόγω τίτλο για λόγους γοήτρου, σε μια προσπάθεια να αντισταθμίσει την λάμψη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, η οποία αποτελούσε και το αντίπαλό του δέος.

Αυτά όμως είναι «ψιλά γράμματα» για τους κυρίους των Σκοπίων , αλλά και για τους κυρίους του πολιτικού μορφώματος που ονομάζεται «Ουράνιο Τόξο». Σε δημοσίευμά τους, στο περιοδικό τους Νόβα Ζόρα (νέα αυγή), οι κύριοι του Ουράνιου Τόξου, προβάλλοντας την αστήριχτη θεωρία τους, αναφέρουν ότι «Σχεδόν όλη η γεωγραφική Μακεδονία (εκτός του Σόλουν/Θεσσαλονίκης) εντασσόταν στα πλαίσια του κράτους του Σάμουηλ. Πυρήνας του κράτους ήταν η Μακεδονία και συγκεκριμένα η περιοχές Οχρίδας και Πρεσπών, όπου το νησάκι Άγιος Αχίλλειος έγινε η κύρια πολιτική και εκκλησιαστική έδρα του, μετά την ίδρυση αυτοκέφαλης εκκλησίας».

Φυσικά στο σημείο αυτό παραλείπουν να αναφέρουν ότι το νησάκι μετονομάστηκε σε Άγιος Αχίλλειος, όταν ο Σαμουήλ, ισοπέδωσε τη Λάρισα, σφάζοντας ακόμα και τα κατοικίδια ζώα και άρπαξε τα ιερά λείψανα του αγίου από τη Λάρισα, μεταφέροντάς τα στο εν λόγω νησάκι, ακριβώς για ιδρύσει τη δική του, αυτοκέφαλη εκκλησία. Επίσης ξεχνούν να αναφέρουν ότι οι εν λόγω περιοχές απελευθερώθηκαν πρώτες από τον Βυζαντινό Στρατό και ότι το βασίλειο του Σαμουήλ περιορίστηκε στα σημερινά, περίπου όρια της Βουλγαρίας.

Από την άλλη ο Σαμουήλ είχε κατακτήσει, προσωρινά εδάφη στις περιοχές της σημερινής Αλβανίας, Σερβίας και Μαυροβουνίου. Γιατί λοιπόν η «αυτοκρατορία» του να μην είναι αλβανική ή σερβική; Στην βυζαντινή περίοδο, όπου κύριο συνδετικό στοιχείο των κατοίκων της, εκ των πραγμάτων, πολυεθνικής αυτοκρατορίας, υπάρχουν σαφείς αναφορές για όλες τις εθνότητες που συμβίωναν εντός των συνόρων της.

Υπάρχουν ακόμα αναφορές και για φυλετικές ομάδες. Έτσι αναφέρονται ξεκάθαρα οι Έλληνες, οι Αρμένιοι, οι Σέρβοι, οι Βούλγαροι, ως εθνότητες, ή οι Βλάχοι ως νομαδική πληθυσμιακή ομάδα. Μόνο μια δεν αναφέρεται, η λεγόμενη «μακεδονική», γιατί απλούστατα αυτή ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ.

Σχετικά πρόσφατα μάλιστα είχε ξεσπάσει κόντρα Βουλγάρων και Σκοπιανών για την εθνικότητα του Σαμουήλ που οι μεν πρώτοι, ορθά, θεωρούν Βούλγαρο και οι δεύτεροι “Μακεδόνα”…