Ρολάν Γκαρός. Ο πρωτοπόρος διώκτης των αιθέρων του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου

Ο Γάλλος πιλότος Ρολάν Γκαρός υπήρξε ένας από τους πρωτοπόρους χειριστές στην ιστορία της αεροπορίας. Γεννήθηκε το 1888. Από νωρίς ασχολήθηκε με το αεροπλάνο. Εκτέλεσε την πρώτη του πτήση το 1909 και στο διάστημα μέχρι την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, μετείχε σε διάφορες αεροπορικές επιδείξεις και αγώνες, καταρρίπτοντας και το ρεκόρ ύψους πτήσης της εποχής, πετώντας σε ύψος 5.600μ.

Όταν ξέσπασε ο πόλεμος κατατάχθηκε στη Γαλλική αεροπορία. Μαζί με τον μηχανικό και χειριστή φίλο του Ευγένιο Ζιλμπέρ αναζήτησε από νωρίς τη λύση στο πρόβλημα εξοπλισμού των αεροσκαφών. Στις αρχές του 1915, με τη συνεργασία του Ρομπέρ Μοράν, ο Γκαρός βρήκε μια επικίνδυνη έστω λύση. Σε ένα μεσοπτέρυγο μονοπλάνο Moran Saulnier N τοποθέτησε, στο ρύγχος, ένα πολυβόλο, το οποίο έβαλε κατευθείαν εμπρός.

Στην έλικα, στο ύψος πρόσκρουσης των βολίδων του πολυβόλου με αυτήν, τοποθετήθηκαν ατσάλινα πλακίδια – ανακλαστήρες. Οι βολίδες του πολυβόλου που θα έπλητταν την έλικα θα εποστρακιζόνταν στους ανακλαστήρες και δεν θα προκαλούσαν βλάβη. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν ήταν καθόλου βέβαιο αφού κανείς δεν μπορούσε να υπολογίσει την γωνία υπό την οποία οι εποστρακιζόμενες βολίδες θα διασπείρονταν.

Ωστόσο ο κίνδυνος ήταν μικρότερος από ότι αρχικά φαινόταν. Οι έλικες των αεροσκαφών της εποχής ήταν δίφυλλες. Άρα, βάσει των περιστροφών της ανά λεπτό, οι πιθανότητες να βρεθεί κάποιο από τα δύο της φύλλα εμπρός από το πολυβόλο την στιγμή της βολής ήταν σχετικά μικρές, εφόσον ο χειριστής περιοριζόταν σε βολή μικρών ριπών.

Αφού ολοκληρώθηκαν και οι σχετικές δοκιμές, ο Γκαρός πέταξε, την 1η Απρίλιου του 1915, την πρώτη του πολεμική αποστολή με το οπλισμένο με πολυβόλο καταδιωκτικό του- το πρώτο της ιστορίας. Σύντομα ο Γκαρός εντόπισε ένα γερμανικό διθέσιο αναγνωριστικό εναντίον του οποίου και εφόρμησε. Οι Γερμανοί δεν ανησύχησαν ιδιαιτέρως στη θέα του μοναχικού Moran.

Ξαφνικά όμως άκουσαν με φρίκη το κροτάλισμα του πολυβόλου του Hotchkiss γαλλικού αεροσκάφους και ένιωσαν τις βολίδες του να σκίζουν τον αέρα. Σε λίγο το γερμανικό αεροσκάφος είχε μετατραπεί σε μια πύρινη μάζα που έπεφτε με ταχύτητα στο έδαφος. Ο Γκαρός επανέλαβε την επιτυχία του, εντός των επομένων ημερών. Στις 19 Απριλίου όμως, αναγκάστηκε να εκτελέσει αναγκαστική προσγείωση στις γερμανικές γραμμές.

O Γκαρός κατάφερε να αποδράσει από το γερμανικό στρατόπεδο αιχμαλώτων, το 1918. Επανήλθε στη Γαλλική αεροπορία, επιτυγχάνοντας μια ακόμα κατάρριψη, στις 2 Οκτωβρίου 1918. Τρεις ημέρες αργότερα όμως καταρρίφθηκε και σκοτώθηκε. Έτσι χάθηκε ένας από τους πρωτοπόρους της αεροπορίας.